Dette mener Karjana...

Oktober

22. oktober

Oslo - Bardufoss - Brandsegg

Nå er vi tilbake i Bardu. Vi har hatt en minnerik tur. Har pasert 30 mil. Har nå et flott utgangspunkt for start i januar, på ski fra Haukeliseter. Tiden frem til da skal brukes til planlegging av ruter, utstyr og mat - og holde treningen ved like - og spise oss opp til et godt fettlag på kroppen, he he he.

21. oktober

Haukeliseter - Oslo

Våknettil god frokost og kjempe service fra veldig hyggelig personale på Haukeliseter. Vi har slått fra oss å krysse Hardangervidda nå. For mye snø - og det er meldt mer de neste dagene og storm i fjellet. Det blir umulig for oss å gå uten ski. Vi tenkte vi skulle paralell forskyve turen fra Rjukan til Geilo. For ingen av oss ville avslutte turen nå! Vi fikk skrevet ut 7 dagers varsel for flere plasser på løypa til den turen. Skuffende måtte vi innse at det var meldt det samme været i fjellheimen der og. Ekstreme nedbørsmengder med snø og storm. Vi måtte ta den triste beslutningen å avslutte turen nå. Men vi har fått et flott utgangspunkt for turen videre i januar! 6 timers busstur til Oslo. Vi dro på besøk til Bodil og Kjell - og overnatter der. Bodil svingte seg kjapt rundt og bakte brød og greier, som vi gleder oss til å smake på i morgen! På kvelden disket Bodil opp med reker og Kjell spratt en champagne flaske. Vi stor koste oss! Det ble et trivelig lag utover kvelden med masse hyggelig prat!

20. oktober

Haukeliseter - Mannevann - Prestegard - Haukeliseter

Kjempe service og veldig hyggelig betjening på Haukeliseter. Dette ble vår tøffeste dag hittil! Startet med friskt mot i sørvestlig stiv og periodevis sterk kuling, med masse regn. Regn og vind er greit - det er vi kledd for. Travet oss fjellsiden fra Haukeliseter og innover fjellheimen. Det hadde snødd ganske kraftig natt til søndag og vinden hadde føyket snøen i store snøfonner. Det var over alt, så det gikk ikke ann å gå rundt. Vi gikk stort sett i snø til knærne og mange plasser grynna vi til skrittet. Strevsomt og liten framdrift!! I motsetning til de andre dagene med snø var det veldig vondt å gå. Snøen var tung og glatt. Vi måtte vokte hvert skritt og vi tumlet oss avgårde. Regina skled skikkelig en plass og knalla kneet hardt inn i noen steiner. En stund så det mørkt ut for den videre gåinga, men heldigvis var kneet bare kraftig forstått - så vi kunne fortsette turen :-) Men vi ble minnet på hvor lite som skal til før det kan gå galt - og føret vi gikk på var meget krevende. Vi hadde faktisk kunnet gått på ski! Etter 3,5 timer tok vi en vurdering at med den fremdriften vi hadde ville vi tidligst være framme på Hellevassbu rundt kl 21 (det blir mørkt kl 19) - Og da hadde vi ikke beregnet med forsering av 4 bruoverganger, som var tatt inn for vinteren. Samtidig visste vi av det ville komme en del snø de neste 2 dagene. Vi hadde ikke beregnet at det var SÅ mye snø på fjellet nå, og hadde kalkulert med at nedbøren de neste dagene ville vi kunne håndtere - men vi fant ut at med det utgangspunktet vi hadde nå ville situasjonen bli helt håpløs! Vi tok den tunge beslutningen om å snu og dra tilbake til sivilisasjonen :-( En riktig beslutning, noe annet ville vært uforsvarlig. Vi kavet videre en annen vei tilbake og kom nedenfor snøgrensa etter 5 timers tur. Det var så mye regn at alt vi hadde på oss var pissbløtt. Vi fant en liten hytte vi kunne finne litt ly for regnet - og spise lunch og få i oss varm drikke. Det var godt. Videre derfra gikk det en krunglete sti med utallelige elver og bekker som krysset stien. Med alt regnet var det STOR vassføring og en utfordring for oss å krysse! Det blåste så sterke vindkast hele slutten av turen at det var så vidt vi klarte stå på beina. Stien gikk tilbake til høyfjellet - så vi fikk oss litt av en tur! I tillegg ble det mørkt og vi måtte finne frem hodelyktene! Etter ytterligere 5 timer kom vi til FV 134. Vi gikk en time sørover til Haukeli skisenter- for der trodde vi det var overnatting - men nei, det fantes INGENTING! Ikke engang en bensinstasjon - bare hytter :-S Vi måtte ringe etter taxi - men fant bare frem til en buss sjøfor. Men han hadde sånn omsorg for oss at han kom og hentet oss! Det var iskalt å stå å vente i vind og regn - men det skulle bare mangle om vi ikke sto han av etter DEN dagen i fjellheimen, he he. Det var utrolig godt å sette seg inn i den varme bussen til Inge Sondre Bratland! KJEMPE SNILT!!- Og tenk han kjørte oss tilbake til Haukeliseter, he he he. Litt av en dag, 11 timers tur - og så vips tilbake til utgangspunktet.

19. oktober

Haukeliseter

Hviledag. Hadde god frokost og en hyggelig formidag i lag med Mirjam og Steinar! Vi pakket om sekkene våre og sente overskudd av mat med Mirjam og Steinar. Det er mer mat på hyttene enn vi hadde regnet med. Nudlene gikk i retur. Det er såpass kaldt nå at vi ikke orker å ta oss tid til å lage varm lunch. Vi priser 2 varme måltider, frokost og middag. Frokostblandingen er satt sammen sånn at man kan velge å spise den varm eller kald :-) Kjell har travet litt rastløst rundt - og ville nok helst gått avgårde i dag, mens Regina har nytt hviledagen fult ut. Takk til Mirjam og Steinar for en hyggelig overraskelse, og bidraget med å skape en minnerik opplevelse av den sivile verden på turen vår! Fra i morgen forventer vi å være 4 dager uten dekning - men vi har satelitttelefon med som nødsamband.

18. oktober

Holmevatn - Haukeliseter

Vi gikk i snøfokk første delen av dagen og grynnet i 5-10 cm nysnø. Det var godt og lett å gå. Var på 1300 meters høyde i dag i Turistskardet. Videre derfra slapp vi oss ned fjellsiden mot Haukeliseter, og snø ble til regn. En times tid før vi kom frem møtte Mirjam og Steinar oss på stien med øl og spekemat! En flott overraskelse :-D! Brukte 6 timer på turen. Alle postpakkene våre var kommet frem denne gangen :-) Mirjam hadde i tillegg booket oss inn på et stort rom og bestilt 5 retters gourmetmiddag med vinsmaking og det hele til alle 4! Helt suverent!! Det ble en kjempe flott aften - og før maten inviterte Mirjam og Steinar på nydelig champagne. Det ble også en tur i badstu og badestamp. En uforglemmelig kveld for to turvandrere, med mye hyggelig prating. Mirjam er godt kjent i området og kom med mange nyttige tips og råd! Vi satt også i lag med et hyggelig, turelskende tysk par fra Stavanger. En kjempe trivelig kveld!!

17. oktober

Blekestadmoen - Holmevatn

Strålende solskinn i dag. Fantastisk å gå, som om det var en påsketur uten ski. Gikk i 5 cm nysnø. Møtte to artige lokale typer på jakt. Det var skikkelig trivelig å prate med dem. Like etterpå traff vi et ungt danskt par på tur, men de var så travle med å gå at de nesten ikke hadde tid til å prate. Måtte gå en ekstra tur på 4 km for å komme til deknings område for mobilen. Hadde ikke vært i dekningsområde de tre siste dagene, så vi ville gi lyd fra oss. Nærradioen ringte og tok et kjapt intervju og vi fikk sent avgårde meldinger. Regina har funnet en ny vadeteknikk der hun slipper å sitte på ryggen til Kjell - og risikere at begge detter i elva - og der hun slipper å ta av seg støvlene og vasse i isvann: et ben i hver sin søppelsekk - og vips over elva tørrskodd hehe ;-) Brukte 6 timer til hytta. Hytta ved Holmevatn ligger flott til med praktfull utsikt! Nøt utsikten mens vi spiste middag - og enda mere fruktcocktail - skikkelig med befruktning på denne turen he he he.

16. oktober

Mostøl - Blekestadmoen

Mens vi gikk oppover fjellsiden i dag gikk vi fra regnbyge til snøbyge, det var rar opplevelse. Gikk fint å gå i dag. Gikk på snø i høyfjellet, men bare et par cm. Stort sett går vi på rundt 1000 meters høyde. Gikk gjennom et kjempe flott fjellrype terreng i dag og. Så masse ryper. Begge savner hagla, men ingen av oss savner å bære den. Flott med snødekt fjelllandskap! Morten, i dag satt vi og spiste koseposene ved Krokdalsvannet, det var nesten så Kjell fikk hjemlengsel, hehe. Brukte 4,5 timer i rolig tempo med innlagt lunch og greier. Godt med en dag med kort marsj. Alle tærne er også for lengst friskemeldt fra Compeed :) Mye lesing og avslapping. Ble fruktcoctail i dag og - Regina spiste 2 bokser.

15. oktober

Krossvatn - Mostøl

En flott dag. Helt vindstille. Litt snø i lufta. Brukte opp siste rest av skoimpregneringa i dag. Satser på oppholdsvær frem til Haukeliseter, hehe. Har gått i et spektakulært terreng i dag. Godt underlag å gå på, lett å gå i dag. Har vært på 1200 meter og gått i snø og hatt en fantastisk utsikt! Så har vi gått med til 600 meter til dype høstkledde daler. Gikk med to lange isbreer. Vi har opplevd store natur kontraster i dag. Vi har gått i rolig tempo og nytt den mektige naturen. Har sett masse ryper. Gikk i noen flotte fjellrype terreng. Brukte 6,5 timer i dag.

14. oktober

Hovatn - Vassdalstjønn - Krossvatn

Våknet til vite fjelltopper. Null grader. Sterk vind, regn og litt snøbyger innimellom. Gikk i fint driv på vei til Vassdalstjønn. Kom til en bru der bare vaierene hang igjen. Trepallene til å gå på var fjernet for vinteren. Vi vurderte å balansere på vaierene, men fant ut at det var litt for risikabelt. Sterk sidevind og vannrett regn. Vi tok tre paller og balanserte oss over elva ved å flytte pallene framover vaierene. Litt av et stunt med sekkene på ryggen og greier. Men vi kom oss helberget over uten å dette i elva. Kalde og våte var vi alikevel. Hadde bra tempo videre og brukte 3 timer til hytta. Vi har spist ned vekten på sekkene til 12 og 15,5 kg så det går veldig greit å gå. Så en stor flokk med ryper i dag. Vi var i godt driv og hadde stor fart også til Krossvatn, 3,5 timer. Vi rakk akkurat innendørs før det kom en skikkelig snøbyge. Går alt etter planen har vi 4 greie dagsmarsjer igjen til Haukeliseter, som er målet for etappe 2. Ingen folk å se i fjellet.

13. oktober

Storsteinen -Hovatn

Sterk vind og regn halve dagen, et lite glimt av sol midt på dagen. Flott å gå i dag. Gikk forbi en kjempe demning, som holder sammen Blåsjø. Rene onkel Skrues pengebinge! Siste timen inn til hytta var skikkelig gaupeterreng! 6,5 timer i dag. Godt å komme tidlig til hytte. Koste oss med joikakaker, ertestuing og potetstappe - et skikkelig måltid for turgåere. Klesvask, kroppsvask og hårvask. Må vaske ullklærne med jamne mellomrom for at de skal kunne holde på varmen - det gjør de ikke når de er helt utsvetta. Vi har jo ikke med gåskift. Har bare ett sett med uteklær og ett sett med inneklær. Som vanlig er det kartstudie på kvelden der neste dags rute gjennomgås - som må godkjennes av alle, hehe

12. oktober

Kringlevatn - Sandvasshytta - Storsteinen

I dag hadde vi tenkt å gå en kort etappe til Storsteinen på 4 timer. Men det ble ikke slik. Da vi kom til et vadested syntes vi det var for bredt område til å vade over, så vi bestemte oss for å finne et bedre sted lenger opp i elva. Det var ikke lurt! Elva ble til en kjempe sint foss som ikke ville slippe oss over. Vi fortsatte å trave oppover fossen i håp om å finne en overgang. Men nix - ingen muligheter. Til slutt kom vi til Sandvatn. Kjempe omvei. Vi måtte bestemme oss for om vi skulle gå tilbake til vadestedet eller fortsette å gå rundt hele vannet. Ingen av oss var i stemning for å snu, så vi fortsatte rundt vannet. - det viste seg i ettertid av vi hadde gått 2 timer feil :-( Kjempe skuff! Det ble ingen kort tur på oss alikevel. Ja ja, sånn kan det gå. Vi gikk forbi Statskog sin hytte, Sandvasshytta. Den var åpen, og det hang 7 ryper på veggen. Vi gikk inn men det var ingen inne. Stavret oss videre. Kjell går alltid i et kjempe tempo. På denne turen går han med 7mils steg og staver seg iherdig fremover. For at Regina skal klare å henge med må hun småløpe etter. Litt av et syn, hehe. Den 4 timers koseturen ble en 6 timers tur. Regn og frisk bris i hele dag, motvind nesten hele tia.  Vi juksa med drikkinga i dag og tok oss bare 2 pauser. Ikke bra, merket det godt i kroppen. Vi skal skjerpe oss videre på turen ;-) Ikke så lett å få i seg drikke når det regner. Vi må tvinge det i oss. Vi ankom hytta slitne og støle. Selv om det er godt å være ute er det alltid en høydare å komme frem til en hytte for natten!

11. oktober

Taumevatn - Storevatn - Kringlevatn

Oppholdsvær i dag. Flotte stier med klopper og greier. Godt å gå :-) Traff 8 spreke ungdommer fra speideren utenfor hytta på Storevatn. Trivelig gjeng. Vi ble stående en stund å prate med dem, artig. Brukte 3 timer til hytta. Tok 1,5 timers lunch hvil i dag :-D deilig! Det var nesten fristende å bli på hytta, hehe. Men vi gikk nå videre til Kringlevatn, 4 t. Gikk litt feil 3 km før hytta, kom helt ut av gårytmen - og Regina mista litt av piffen :-( Hun syntes det ble kjempe tungt den siste timen - og i tilegg ble den siste pausen skippet :-o Men hun fikk motet seg opp og stavret avgårde etter Kjell. Kjempe godt å komme på hytta, JIPPI:-D Det var kjempe grisete på gulvet så vi måtte starte med å feie litt. Siden det er lørdag ble det lauging og greier. Koste oss med viltgryte på kvelden. I tillegg slukte vi hver vår boks med fruktcoctail som vi spiste rett av boksen, kjempe digg! Vind og regn ute, godt å være i en hytte da :)

10. oktober

Øyuvsbu - Taumevatn

I dag har det vært yr hele dagen og lavt skyedekke. Vi har gått vekselvis i gjørme, vann og snø. Tungt å gå Gikk over en hengebru i dag, det synes Regina er spennende. Vi gikk også over et par meter med asfalt. Det var kalt og vind så vi måtte dra frem fjelldukene i lunchen. Hustrig. Gikk feil et par ganger på turen. Fort gjort å komme bort fra den merka løypa, selv om vi følger med begge to! GPS'en reddet oss. Kjekke moderne saker, men vi bruker den sammen med kart hele tiden. Var ute i 10 timer i dag, brukte ekstra tid på omveiene :-( Vi var kjempe slitne da vi endelig kom frem til hytta. Stive og støle. Det var masse folk på hytta (4 voksne og 8 barn/ungdom), så vi var heldige å kom til varm hytte. Heldigvis var det sengeplass til oss også :-D Maserte stive og støle muskler med tigerbalsam før vi krøp slitne til sengs.

9. oktober

Gaukhei - Øyuvsbu

I dag hadde vi noen flotte naturopplevelser. Det kom en ørn flygende rett over oss bare en 30 meter unna, det var et fantastisk syn! Den hang en liten stund over hodene våre med brede vinger. Vi sto helt fjetret! En stund etterpå var vi bare 3-4 meter unna 3 liryper. Vi sto lenge å så på hverandre. Det var nesten sånn av vi kunne kjenne rypesmaken. Vi så mange ryper i dag. Det er også mye sau i fjellet fortsatt, faktisk helt opp i tusen meters høyde! Regina lagde en engl i snøen - en hilsen til barnebarna :-) Sol og strålende vær i dag, men mye vind. Vi måtte faktisk ta frem luene våre. Det er så gjørmete på stien av vi gjør som hundene og svinser og svanser på kryss og tvers av stien. Litt slitsomt. Vi har hatt noen utfordringer med kryssing av bekker og elver. De har blitt så store på grunn av all nedbøren. Regina har så korte støvler at gentlemann Kjell måtte bære henne over en bekk, det var så vidt ikke begge ramlet uti vannet. Flere plasser hvor vi har krysset bekker har stekestor ørret plasket rundt bena våre. Det er nesten sånn at vi ble sulten av å se på den! Vi tar en times varm-lunch-pause hver dag. Det gjør godt for både kropp og sjel.Brukte 8 timer i dag. Det var bare den siste timen som kjentes i bena. Godt å komme frem til hytta. Hadde litt første linjes vedlikehold i dag med vasking av klær. Kjedelig, men det må te. Etter at det ble mørkt ramlet det inn 5 lystige dansker. Dette var det 9ende året de var på høsttur i sør Norge. Flott! Vi prøvde å overbevise dem om at neste tur burde gå til Nord Norge - men de mente det ville bli for dyrt. Da ville de ikke ha råd til øl og whisky, hehe. De hadde med seg en kjempe dunk med øl, og vi fikk smake et glass. Hærlig :) Vi avsluttet kvelden med middag og lesing.

8. oktober

Pytten - Gaukhei

Striregn i hele dag. Det har regnet så mye at stiene har blitt små bekker. Fin gå temperatur. Vi har sett to rypekull. Hadde en artig opplevelse: to av rypene fløy opp og landet overraskende rett forran oss. Ustabile mobilforhold. Var ute i nesten 4 timer i dag, hvorav vi brukte en time for å få sent rapporten for i går. Det var godt å komme tidlig til hytta. Vi har bare slappet av og kost oss med bøkene våre.

7. oktober

Ljosland - Pytten

Godt å våkne under en dyne. God frokost på Ljosland med hjemmebakte rundstykker og hjemmelaget syltetøy, nam nam. Og bløtkokt egg som faktisk var bløtkokt ;-). Vestskapet viste stor gjestfrihet og lånte oss en bil slik av vi kunne dra til Åseral for å undersøke status på postpakkene våre. Som vi hadde fått vite dagen før var bare den ene pakken på plass. Vi var spent på hva vi hadde i pakken og hva vi evt måtte skaffe. Alle middagene, frokostposene, koseposene, tigerbalsam og cognacen var på plass. Vi manglet alle nudlene (alle karbohydratene våre), noen kart og noe ulltøy, lue, ullvåtter, buff og sokker. Den eneste butikken i området var en matbutikk :-o Men vi fant faktisk det vi trengte, så vi kunne berge oss. Bak noen pappesker med tilbuds klær til barn fant vi HH superundertøy med 62 % ull! Utrolig! Akkurat passe til oss og greier :-). Kjell fant seg lue, buff, ullvanter og sokker. Regina fant barnevåtter 6-8 år som passet såvidt og ullsokker. JIPPI - vi berger oss og kan traske videre nordover! Ekstra kart fant Kjell på Ljosland. Vi var så opptatt med å fikse oss vinter utstyr av vi faktisk glemte av vi jo kunne ha kjøpt nudler på butikken. I tillegg sente vi noen småting hjem og alle laderne våre sente vi til Haukeliseter, ingen strøm før vi kommer dit. Vi stoler på at posten klarer å levere det på 12 dager. Vi fikk pakket om sekkene våre og var klare til avmarsj kl 13. Nå skulle vi forlate sivilisasjonen og trave fra asfalt til naturterreng! HÆRLIG!! Vi fant ut av vi droppet hvile dagen og heller delte den neste etappen i 2. Kjell fikk endelig prøvd stavene som han har bært på helt fra Lindesnes. Regina lo godt i starten men endte med å være misunnelig. Stavene var helt supre å bruke i terrenget! Vi ble advart nede i bygda at stien var kjempe gjørmete, men hvor ille kan det vel bli tenkte vi. Og jommen var det gjørmete! Ingen av oss har oppleve maken. Vi vasset i gjørme og våte myrer. Måtte gå masse omveier. Bruket 4,5 timer til Pytten! Så hadde vi info om at det lå en liten overnattingsbu et stykke fra Pytten. Vi gikk forbi et stort spøkelsehus og rotet i 1,5 time og gikk 2 km ekstra for å finne bua. Kjipt, ingen bu. Vi kom tilbake til spøkelseshuset og ved en tilfeldighet fant Kjell bua - det var spøkelseshuset, med en inngang på baksiden. Han fant det helt tilfeldig! SUPERT - det hadde begynt å bli mørkt og vi hadde vært ute i 6 timer. Fantastisk godt å komme innendørs! Spøkelseshuset hadde alt vi trengte: ovn, senger og ikke minst tak over hodet! Det var yr hele dagen og vi var våte på beina. Men ellers en flott dag. Beina har satt pris på utfordringene i terrenget. Sånn gikk nå første dagen i Setesdalsheiene ;-)

6. oktober

Åseral - Ljosland

Våknet stive etter en urolig natt med underlagsmatte rett på gulv. Det ble litt hardt. Lite søvn,

men vi har fått tørket alt vått utstyr. Flott dag i dag. Gikk fra Åseral til Ljosland fjellstove, 7 timer.

Konklusjon etter 5 dager på asfalt: fjellstøvler + asfalt = smerte :( Pussig nok har begge to

hatt assosiasjoner til Nijmegenmarsjen, vet ikke om det er positivt akkurat. Matrasjonene er helt supre,

vi rekker aldri å bli sultne og vi blir aldri ordentlig slitne. Kjell er sikker på at vi kommer til å være de eneste som ikke tar av oss en eneste kilo på turen, ha ha ha - han føler heller at han har lagt på seg, he he. Dette blir ingen slanke tur. Store deler av veien i dag hadde vi utsikt til snøflekket fjellheim i front av marsjretningen. Fant til og med litt snø langs veien. Hørte rykter nedi bygda at det var noen jegere som hadde vasset til kness i snø - i området vi skal inn i. Men vi mister ikke motet av den grunn, regner med at den smelter fort bort! Vi går inn Setesdalsheiene som planlagt. Underveis på turen ser jeg plutselig ledninger og greier rundt Kjell mens han traver forran meg, og jommen - den nyhetsfreaken har med seg lomme radio, slik av han kan høre på nyheter! Burde egentlig ikke bli overraska, ikke samt Karjana?! Vi fikk den triste nyheten om mangel på støtte fra idretten for et OL i Tromsø! Utrolig dårlig!! Kom sårbente frem til Ljosland, men ved godt mot. Har sent 2 pakker hit med forsyninger for 7 dager og litt vinter klær. Fikk vite av ingen av pakkene hadde kommet :-( Det hyggelige vertskapet hev seg rundt for å undersøke hva som har skjedd. Det viste seg at
 Posten ikke er til å stole på! Den ene pakken hadde vært på det nermeste postkontoret siden 3.okt men ikke sent videre hit. Den andre postpakken var sent frem og tilbake til Tromsø, og er nå i Oslo! :@. Kjipe greier! Vi får låne bil i morgen for å kjøre til postkontoret og hente den ene pakken, så tar vi en status da. Men vi går videre uansett! Venter ikke på den andre pakken, det vil ta flere dager før den kommer hit. Ja ja - vi prøver et privat post selskap en annen gang, om det er mulig! Nå er vi godt forlagt på rom med senger og dusj :-D Siste luksusen på 12 dager. Har vasket litt klær. I dag har vi nytt et bedre måltid med rødspette og øl og greier. Bare velstand, hehe! Nå har vi faktisk tilbakelagt etappe 1 ;-). JIPPI

5. oktober

Kvåle - Åseral

Vi har hatt en utfordrende natt!! Satte opp en tilsynelatende flott gapahuk. Den så bra ut, men holdt ikke vann :o Tidlig på kvelden ble Kjell piss bløt! Vann hadde klart å snike seg til å fylke halve underlagsnatta hans med vann. Det resulterte i at Kjell våknet søkk våt. Kjipe greier! Underlagsmatte, sovepose, dunbukse, stilongs og underbukse var piss blødt. Vi var langt til skogs, bek mørkt og det silregnet hele natten. Ikke moro! Det eneste som var vått hos Regina var nederste del av soveposen. Kjell måtte kle av seg alt, bakstende under fjellduken i mørtna og i piss regn. Vi har jo ikke så mye utstyr med oss så Kjell måtte låne ullbukse hos Regina, kle på seg fjellbuksen, tre på seg en våt sovepose over der igjen - og til slutt en søppelsekk utenpå alt. Det ble det til slutt ro i leiren, og vi sov oss halveis gjennom natta. Det ble en kald natt. Frost. Fant små iskluper rundt forbi da vi endelig kunne stå opp. Resten av dagen forløp ganske fuktig. Det plaskregnet nesten hele dagen. Fint - enda mer vått :o Kom sårbente frem til Lordens kro i Åseral. De siste 3 timene var temmelig smertefulle! 8 timer ute i dag. Vi hadde informasjon om at vi kunne overnatte på kroa. Men vertskapet kunne fortelle at den driften var lagt med. Og det var ingen overnattingsteder i nærheten! Kjempe skuffelse! :( Men kroverten visste råd og kunne låne oss både rom og dusj. Stor glede :) Tusen Takk til Marian og Rune Åsland, eiere av den flotte kroa Lordens kro, for stor gjestfrihet! De berget oss med en tørr natt, med tørking av utstyr - og muligheten til at vi kunne kose oss med øl og rødvin.

4. oktober

Kvås - Kvåle

Foreløpig er det for kraftig frokost til at vi orker å spise nudler, spiser de til lunch i stedet. Koseposene har allerede rukket å bli en høydare på turen :) Kjell er skikkelig på tur, sier 'hei' til alle vi møter og vinker til biler. Morsomt og hyggelig. Vi kommer i prat med mange. Det er trivlig. Hver gang vi har pause legger vi oss ned og har beina høyt. Stor belastning og må avlaste dem så ofte vi kan. Kjell har vært kjempe flink til å finne omveier som er grusbelagt, det har hjulpet en del på beina. Men vi har måttet gå litt ekstra, begge syntes det var verd det. Vi var innom Snartemo i Hægebostad kommune. Der er kanskje et av norges vakreste sverd funnet. De har et flott monument at det i sentrum. I lunchen i dag var det sol og strålende vær. Vi kledde av oss sko og sokker og strødde tingene våre overalt mens vi ordnet nudlene våre. Hærlig. Plutselig ble vi angrepet av en aggresiv regnbygd som kom seilende i en alvorlig stor fart rett over oss. Og der slapp den alt den hadde av regndråper! Vill panikk! Sokker, sko og nudler i alle retninger. Vi fikk kastet over oss hver vår fjellduk i en forrykende fart og klarte merkelig nok å berge oss fra å bli våte. Gumlet i oss nudlene under hver vår fjellduk mens regnet plasket med. Noen i et hus bortenfor fulgte nøye med i alt kaoset, he he he. Litt av et skue :) De første timene gikk supert i dag. Men så ble den rosa skyen vi har svevd på brått revet bort og vi ble møtt av turens realiteter: smerte! De 3 siste timene i dag var preget av såre føtter, føltes som å gå på en pute av smerte. Etter 9,5 timer var det bare skog å se. Så vi startet med å lage en skikkelig fin gapahuk, men ble igjen overrasket av Plutselig regn :( Gapahuken kom opp i en fei og ble helt super. Har akkurat hatt viltgryte på lørdagsmenyen:) Striregner ute, men vi er foreløpig tørre.

3. oktober

Lyngdal - Kvås

Våknet uthvilt i luksus, overnattet på hotel i Lyngdal. Det var godt. Vi har sovet lite den siste uken. Det har vært travelt med full jobb, elgjakt -og planleggingen til denne turen. Det har regnet i hele dag og bena er slitne etter å ha gått på asfalt. Ingen gnagsår men såre tær og en vannblemme hos Regina :( Vi drikker og tisser hele dagen. Begge deler er en utfordring: det å finne vann og det å kle av seg alt for å slippe det ut igjen - for Regina da. Da vi forlot Lyngdal var vi innom to butikker for å handle det siste vi trengte fra sivilisasjonen: ting fra apoteket og en ting fra - polet :) Vi går etter militær prosedyre - nesten: 50 min gange og så en sivil hvil (det betyr over 10 min ;) Vi hadde tenkt å gå til Hægebostad men fant en campinghytte 8 km tidligere. Det passet bra for oss siden regnet sildret med. Godt å få tørket vått utstyr. Har gått i 7 timer i dag. Fikk besøk av en krigsskole kamerat av Kjell, Arvid og kone Tone. Kjell og Arvid diskuterte veien videre. Arvid bidro med sin lokalkunnskap, så nå er vi sikre på å finne en god vei fremover i denne asfalt jungelen på sørlandet. Nå skal vi masere stive muskler og såre føtter med tigerbalsam :o

2. oktober

Lindesnes - Lyngdal

Våknet til strålende sol. Frokostalandingen smakte godt og ble godkjent :) Vi fikk en god start på dagen. Gikk lett å gå i dag- men ble litt såre under tåballene. Fulgte deler av sykkelvei 1, som går mellom Oslo og Stavanger. Gikk forbi et kjempe industrianlegg som produserer røntgenvæske. Arbeidsplass for flere hundre mennesker. Hadde vært noe for Indre Troms det! En utfordring er å skaffe nok vann. Vi drikker en halv liter pr time hver. Tørr ikke drikke av bekker før vi kommer til fjells. Har måttet banke på hos privatpersoner for å få vann. Folk er veldig hyggelige. Fikk vann hos et hyggelig ektepar, Unni og Jan. Unni ga oss en omvisning i deres flotte sørlandshuset, i god gammeldags stil med tømmervegger, et midthus. Videre på turen traff vi en frustrert grunneier som drev og målte opp en avkjørsel ned til en båthavn. Han var ikke blid på vegvesnet, fylleskommunen og byråkrater generelt. Koseposene falt også i smak :) Avsluttet dagen i Lyngdal. Lyngdal fikk øl i butikkene i sommer. De har hatt ølutsalg helt til nå! De fikk i tillegg vinmonopol, så her har det vært skikkeli utvikling. Det var heldig for oss også, hehe :) :)

1. oktober

Bardufoss - Kristiansand - Lindesnes

Ble vinket avgårde på Bardufoss flyplass av Karjana og sponsor Tor fra Fjellguiden og Yngve fra Rema 1000 i Bardu. Det var en hyggelig avskjed. Ble møtt av regnvær på Flesland. Umulig med buss forbindelser til Lindesnes fyr :( Tenkte vi skulle ta taxi til Kristiansand (orket ikke vente 40 minutter på flybussen), buss derfra til Spangereid og buss eller taxi til fyret. Men taxi sjoføren tilbød seg å kjøre oss hele veien. Det syntes vi var en god idé - så da ble det en super dyr 90 km tur med taxi ha ha ha. Det var godt å komme i gang med turen. På Lindesnesfyr var det flott vær. Kom frem akkurat da det ble mørkt. En god følelse. Vi senket skuldrene begge to og ble i strålende humør! Startet å gå kl 20. Gikk i rolig tempo i 2 timer. Så fant vi oss en plass i veikanten og lagde gapahuk av fjellduken. Kledde på oss dunbukse og dunjakke og krøp med i de tynne soveposene våre. Ha ha ha, litt av et syn. Vi er i kjempe humør og har sveved på en rosa sky fra Lindesnes. En super start :)

Motbakke.net

Her går vi

4 Turkamerater

Kjell i snøskred

Langs den norsk - russiske grensa